Inapoi la pagina precedenta

Stiri si evenimente

Ce registre contabile trebuie să dețină un PFA în 2016

Orice persoană fizică autorizată trebuie să întocmească anumite registre în care să evidențieze operațiunile contabile efectuate începând de la înființare. În cele ce urmează vom inventaria principalele registre care nu pot lipsi unui PFA, indiferent de activitatea pe care acesta o desfășoară.

Legislația contabilă prevede la ora actuală că, încă de la începutul activității, orice persoană fizică autorizată trebuie să îndeplinească câteva formalități și să achiziționeze o serie de registre.

Mai precis, conform Ordinului MFP nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind contabilitatea în partidă simplă, registrele obligatorii pentru persoanele care conduc evidența contabilă pe baza contabilității în partidă simplă sunt:

  • Registrul-jurnal de încasări și plăți (cod 14-1-1/b);
  • Registrul-inventar (14-1-2/b).

Alături de aceste două registre, printre documentele care trebuie constituite se mai numără:

  • Fișa mijlocului fix (14-2-2);
  • Factura;
  • Avizul de însoțire a mărfii (14-3-6A);
  • Lista de inventariere (14-3-12);
  • Chitanța (14-4-1);
  • Chitanța pentru operațiuni în valută (14-4-1/a);
  • Dispoziția de plată/încasare către casierie (14-4-4);
  • Statul de salarii (14-5-1/k)
  • Registrul unic de control.

Persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă pot să folosească toate formularele financiar-contabile de mai sus sau numai o parte din ele, în funcţie de elementele specifice activităţii desfăşurate, „astfel încât acestea să permită determinarea informaţiilor necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare”, se arată în Ordinul MFP nr. 170/2015.

Mai mult, pot fi folosite şi alte formulare prevăzute în mod expres de acte normative care reglementează activităţi economice specifice (cum ar fi agricultura, exploatarea masei lemnoase sau jocurile de noroc).

De asemenea, potrivit actului normativ citat, în funcţie de necesităţi, persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă pot să utilizeze, pe lângă cele 10 documente menționate anterior, şi alte formulare financiar-contabile prevăzute în Normele specifice de utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin Ordinul MFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, precum şi în alte acte normative, dintre care Fișa mijlocului fix (se ține evidența imobilizărilor corporale – mijloace fixe) și Raportul fiscal de închidere zilnică (în condiţiile utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, în conformitate cu prevederile legale, acesta este documentul în baza căruia se înregistrează în contabilitate veniturile aferente încasărilor zilnice).

Notă: Persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă au obligaţia să efectueze inventarierea la începutul activităţii, cel puţin o dată pe an, precum şi la încetarea activităţii.

În altă ordine de idei, în cazul în care un PFA are angajați, printre documentele pe care trebuie să le dețină se numără și un registru de evidență al salariaților.

În documentele financiar-contabile nu sunt admise ştersături sau modificări, precum nici lăsarea de spaţii libere între operaţiunile înscrise în acestea sau file lipsă.

Legislația în vigoare stabilește că eventualele erori pot fi corectate prin tăierea cu o linie a textului sau a cifrei greşite, pentru ca acestea să poată fi citite, iar deasupra lor se scrietextul corect sau cifra corectă. Corectarea trebuie să fie făcută pe toate exemplarele documentului financiar-contabil şi se confirmă prin semnătura persoanei care a întocmit/corectat documentul, menţionându-se şi data efectuării corecturii.

În schimb, există și documente justificative la care nu se admit corecturi, cum sunt cele pe baza cărora se primeşte, se eliberează sau se justifică numerarul. În această situație sau în cazul altor documente pentru care normele de utilizare prevăd asemenea restricţii, documentul întocmit greşit se anulează şi se păstrează sau rămâne în carnetul respectiv.

În ceea ce privește operaţiunile efectuate în valută, acestea se evidenţiază în contabilitate în moneda naţională, utilizându-se cursul de schimb valutar de la data efectuării operaţiunii. Mai precis, prin curs de schimb de la data efectuării operaţiunii se înţelegecursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a României, din ultima zi bancară anterioară operaţiunii, disponibil ca informaţie la momentul efectuării operaţiunii (încasare, plată, emitere de documente).

Sumele aferente operaţiunilor în valută trebuie să se înregistreze în Registrul-jurnal de încasări şi plăţi (cod 14-1-1/b) în lei, cu menţionarea în coloana de explicaţii a valorii în valută.

Cele două registre obligatorii pentru PFA-uri se păstrează 10 ani

Ordinul MFP nr. 170/2015 prevede că persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă, printre care se numără și PFA-urile, sunt obligate să păstreze în arhivă registrele de contabilitate şi documentele justificative care au stat la baza evidenţierii operaţiunilor economico-financiare în contabilitatea în partidă simplă.

Mai precis, termenul de păstrare a Registrului-jurnal de încasări şi plăţi (cod 14-1-1/b) şi a Registrului-inventar (cod 14-1-2/b) este de 10 ani.

În schimb, documentele justificative utilizate de persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă se păstrează pe o perioadă de 5 ani, cu excepţia statelor de salarii care se păstrează 50 de ani.

Arhivarea documentelor financiar-contabile se face cu respectarea următoarelor reguli:

  • documentele se grupează în dosare care se numerotează;
  • gruparea documentelor în dosare se face cronologic şi sistematic, în cadrul fiecărui an la care se referă acestea;
  • dosarele conţinând documente financiar-contabile se păstrează în spaţii amenajate în acest scop, asigurate împotriva degradării, distrugerii sau sustragerii, dotate cu mijloace de prevenire a incendiilor.

Arhivarea electronică a documentelor financiar-contabile se face cu respectarea condiţiilor prevăzute de Normele generale de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin Ordinul MFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile. 

Sursa: Avocatnet.ro

 

 

Ești aici: Home Stiri si evenimente Ce registre contabile trebuie să dețină un PFA în 2016

CCINT este o organizaţie neguvernamentală, cu caracter autonom, care susţine interesele comunităţii de afaceri şi, în special, pe cele ale membrilor săi, în dialogul cu instituţiile statului şi organismele internaţionale. Camera acţionează pentru crearea unui mediu de afaceri stabil, coerent şi propice dezvoltării sectorului privat, unei economii de piaţă reale, durabile şi deschise spre exterior.

Newsletter CCINT

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterAstazi89
mod_vvisit_counterIeri542
mod_vvisit_counterAceasta Saptamana1730
mod_vvisit_counterSaptamana Trecuta4765
mod_vvisit_counterAceasta Luna14805
mod_vvisit_counterLuna Trecuta17670
mod_vvisit_counterTotal Vizitatori920584

Online Acum: 6
IP-ul Dumneavoastra: 54.162.91.86
,
Astazi: May 24, 2017